چکیده :
ترجمه ماشینی:
ژرژ فلوروسکی مغز متفکر «بازگشت به پدران کلیسا» در الهیات ارتدکس قرن بیستم است.
دیدگاه الهیاتی او - سنتز نوپاتریستی - به پارادایم اصلی الهیات ارتدوکس و معیار طلایی هویت ارتدوکس شرقی در غرب تبدیل شد.
این مطالعه با تمرکز بر دوره اروپایی فلوروفسکی (1920-1948)، چگونگی تفسیر متحول فلوروفسکی از تفکر دینی روسی، به ویژه ولادیمیر سولوویوف و سرگیوس بولگاکف، را به رویکرد او نسبت به منابع پدری می پردازد.
پل گاوریلیوک با در نظر گرفتن دقیق مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و کلیسایی خوانشی جدید از الهیات نوپاتریستی فلوروفسکی ارائه می دهد.
تقابل الهیات نوپاتریستی فلوروفسکی با فلسفههای دینی «مدرنیستی» پاول فلورنسکی، سرگیوس بولگاکف و دیگر نمایندگان رنسانس مذهبی روسیه معمول است.
gavrilyuk استدلال می کند که روایت استاندارد الهیات ارتدکس قرن بیستم، بر اساس این قطب بندی، باید تجدید نظر شود.
نویسنده تصاحب انتقادی فلوروفسکی را از مضامین اصلی رنسانس مذهبی روسیه، از جمله ضدیت های الهیاتی، معنای تاریخ، و ماهیت شخصیت نشان می دهد.
ویژگیهای متمایز الهیات نوپاتریستی فلوروفسکی - تمرکز مسیحی، «تجربه کلیسایی»، شخصیتگرایی، و «هلنیسم مسیحی» - به بهترین وجه در پسزمینه مشکل اصلی رنسانس قابل درک است.
به طور خاص، نشان داده شده است که سوفیولوژی بولگاکف یک زیرمتن جدلی برای الهیات خلقت فلوروفسکی ارائه کرده است.
استدلال می شود که استفاده از هنجار پدری در کاربرد الهیات مدرن روسیه نشان دهنده امضای الهیات فلوروفسکی است.
این مطالعه با تکیه بر مطالب و مکاتبات آرشیوی منتشرنشده، نور جدیدی را بر جنبههایی از حرفه فلوروفسکی مانند پیشینه خانوادگی، مشارکت او در جنبش اوراسیا، پایاننامهاش درباره الکساندر هرزن، سخنرانیهایش درباره ولادیمیر سولوویف، و مشارکت او در برادری بولگاکف میافکند.
سنت سوفیا
georges florovsky is the mastermind of a "return to the church fathers" in twentieth-century orthodox theology.
his theological vision--the neopatristic synthesis--became the main paradigm of orthodox theology and the golden standard of eastern orthodox identity in the west.
focusing on florovsky's european period (1920-1948), this study analyzes how florovsky's evolving interpretation of russian religious thought, particularly vladimir solovyov and sergius bulgakov, informed his approach to patristic sources.
paul gavrilyuk offers a new reading of florovsky's neopatristic theology, by closely considering its ontological, epistemological, and ecclesiological foundations.
it is common to contrast florovsky's neopatristic theology with the "modernist" religious philosophies of pavel florensky, sergius bulgakov, and other representatives of the russian religious renaissance.
gavrilyuk argues that the standard narrative of twentieth-century orthodox theology, based on this polarization, must be reconsidered.
the author demonstrates florovsky's critical appropriation of the main themes of the russian religious renaissance, including theological antinomies, the meaning of history, and the nature of personhood.
the distinctive features of florovsky's neopatristic theology--christological focus, "ecclesial experience," personalism, and "christian hellenism"--are best understood against the background of the main problematic of the renaissance.
specifically, it is shown that bulgakov's sophiology provided a polemical subtext for florovsky's theology of creation.
it is argued that the use of the patristic norm in application to modern russian theology represents florovsky's theological signature.
drawing on unpublished archival material and correspondence, this study sheds new light on such aspects of florovsky's career as his family background, his participation in the eurasian movement, his dissertation on alexander herzen, his lectures on vladimir solovyov, and his involvement in bulgakov's brotherhood of st sophia.
نویسنده :
.Gavrilyuk, Paul L (گاوریلیوک، پل ال.)
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=CA0AF20C315239E3D2FB4854B145DF01
فروست:
Changing paradigms in historical and systematic theology
نوع منبع :
کتاب
,
کتابخانه عمومی
فهرست مندرجات:
Table of contents :
Content: 1. The Russian religious renaissance before the Revolution --
2. Early encounters with the renaissance --
3. The "fathers" and "children" of the renaissance in the dispersion --
4. The Eurasian temptation --
5. Philosophy of history --
6. The re-evaluation of Solovyov --
7. Bulgakov's antipode --
8. The sophiological subtext of neopatristic theology --
9. How 'The ways of Russian theology' came to be written --
10. The patristic norm and the Western pseudomorphosis of Russian theology --
11. The early reception of 'The ways of Russian theology' --
12. Christian Hellenism as philosophia perennis --
13. Ecclesiological and epistemological contours of neopatristic theology --
14. The reception of Florovsky in Orthodox theology --
15. Beyond the polarizing narrative.